Följande råd är för allas komfort vid undervisningen:

  •  Ät helst inte någon större måltid senare än 3,5 timme före träning. Behöver du energi kan lättare snacks (såsom frukt och vatten) intas närmare träningen
  • Duscha gärna före du tränar (eller tvätta dina fötter och armhålor om du inte har möjlighet att duscha)
  • Bär inte någon parfym (andra utövare kan vara allergiska plus att starka dofter distraherar)
  • Använd rena och bekväma kläder som du kan röra dig i men som inte sitter för löst så att du fastnar i byxbenen eller ”tappar byxorna”.
  • Håll din yogamatta ren
  • Ta med en liten handduk att torka av svett med
  • Drick inte under träning och lämna flaskor eller personliga saker vid avsedd plats i salen
  • Informera din lärare om skador och sjukdom samt om du är/blir gravid
  • Kvinnor rekommenderas att ta paus från yogan de tre första dagarna av menstruationen och inte utöva upp och nedvända positioner under tiden de blöder. Fråga läraren om du är osäker
  • Om du tränar Ashtanga yoga regelbundet rekommenderas en dags vila i veckan (oftast lördag eller söndag ) samt vid sk ”mån-dagar” (full –och nymåne )
  • Tränar du ofta bör du skaffa egen yogamatta (det är mest hygieniskt), men i början kan du låna
  • Tveka inte att be din lärare om hjälp