Följande råd och shala regler är för allas trivsel vid undervisningen:

Stäng av din mobiltelefon i shalan

– Duscha innan du tränar (eller tvätta dina fötter och armar om du inte har möjlighet att duscha)

– Bär inte någon tung parfym (andra kan vara allergiska och starka lukter är dessutom störande)

– Ta med en liten handduk för att torka svett och en matthandduk/bomullssmatta att lägga på din yogamatta

– Använd bekväma kläder som du kan röra dig i (män bör ta med en t-shirt ifall de tränar i bar överkropp)

– Håll din yogamatta ren samt tvätta dina träningskläder och bomullsmatta/matthandduk.

– Tränar du ofta bör du skaffa egen yogamatta (det är mest hygieniskt), men i början kan du låna

– Visa hänsyn till andra i salen och ge plats för alla att lägga ut sin matta

– Ät inte någon större måltid senare än 2-3 timmar före träning. Behöver du energi kan lättare snacks (såsom frukt och kaffe) intas närmare träningen

– Drick inte under träning och lämna eventuella flaskor eller personliga föremål i avsedda hyllor

– Kvinnor rekommenderas att ta 3 dagar ledigt från fysisk träning i början av menstruationen samt inte utöva inversioner medan de fortfarande blöder. Fråga läraren om du är osäker.

– Om du tränar sex dagar i veckan rekommenderas att du vilar en dag i veckan (vanligtvis lördag eller söndag) samt vid full/nymåne.

– Träna inte om du är sjuk – feber, ont i halsen mm

– Meddela din lärare vid eventuella skador, sjukdom eller graviditet

Har du fler frågor tveka inte att fråga din lärare under klassens gång eller maila info@ashtangayogaml.se