Följande råd är för allas komfort vid undervisningen:

  •  Ät helst inte någon större måltid senare än 3,5 timme före träning. Behöver du energi kan lättare snacks (såsom frukt och vatten) intas närmare träningen
  • Det är bäst att träna på morgonen då både sinne och mage är tomma. Om du inte har möjlighet att träna på morgonen är det bättre att komma på kvällsklassen än att inte träna alls.
  • Vänligen stäng av din mobiltelefon när du kommer in i shalan.
  • Duscha gärna före du tränar (eller tvätta dina fötter och armhålor om du inte har möjlighet att duscha)
  • Bär inte någon parfym (andra utövare kan vara allergiska plus att starka dofter distraherar)
  • Använd rena och bekväma kläder som du kan röra dig i men som inte sitter för löst så att du fastnar i byxbenen eller ”tappar byxorna”.
  • Håll din yogamatta ren
  • Tränar du ofta bör du skaffa egen yogamatta (det är mest hygieniskt), men i början kan du låna
  • Ta med en liten handduk att torka av svett med samt en matthanduk/bomullsmatta att lägga över din yogamatta.
  • Drick inte under träning och lämna flaskor eller personliga saker vid avsedd plats i salen
  • Visa hänsyn till dina medyogis genom att anpassa utrymmet du tar upp så att alla får plats med sina mattor
  • Kvinnor rekommenderas att ta paus från yogan de tre första dagarna av menstruationen och inte utöva upp och nedvända positioner under tiden de blöder. Fråga läraren om du är osäker
  • Om du tränar Ashtanga yoga regelbundet rekommenderas en dags vila i veckan (oftast lördag eller söndag ) samt vid sk ”mån-dagar” (full –och nymåne )
  • Informera din lärare om skador och sjukdom samt om du är/blir gravid
  • Tveka inte att be din lärare om hjälp